28 93 03 16 [email protected]
Undgå smerter på hjemmearbejdspladsen

Rigtigt mange er sendt hjem for at arbejde i disse dage. Det vil ofte være ensbetydende med, at du sidder og arbejder ved en bærbar computer, og at du har ikke dit elevérbare skrivebord og din gode kontorstol. Det kan meget let føre til smerter; specielt i din nakke og dine skuldre.

Hvordan er det så lige, at du sidder og udfører dit arbejde, og samtidig undgår smerter?

Første skridt på vejen er at sørge for at arbejde så meget variation og bevægelse ind i din arbejdsdag som muligt, og tænke lidt mere kreativt i forhold til dine arbejdsstillinger. Her har du 7 råd til, hvordan du undgår smerter på hjemmearbejdspladsen.

#1: Prøv om du kan finde et sted, hvor du kan stå op og arbejde

Det er ikke sikkert, at det kan lade sig gøre, men prøv lige at gå en runde og se om du har en reol, en skænk eller lignende, der passer i højden til, at du kan stå op. Det kan være, at højden evt. kan justeres med en god stor bog eller andet. Bare husk at din computer skal stå stabilt, så der ikke er risiko for at den falder på gulvet!

#2: Hold flere pauser

Har du ikke mulighed for at have stående arbejdsstillinger, er det så meget desto vigtigere, at du får holdt nogle pauser, hvor du kommer op at stå og gå. Når nu du er hjemme, kan det jo fx være at få startet vaskemaskinen eller tømt opvaskemaskinen. Det der normalt kan kaldes overspringshandlinger, kan faktisk hjælpe dig til, at du ikke får ondt, og derfor kan arbejde mere koncentreret. Men husk at pauserne skal fordele sig over hele arbejdsdagen.

Og så skal du selvfølgelig også huske alle mikropauserne, hvor du fx lige kigger ud af vinduet, får skuldrene på plads, strækker dig ud, rejser dig op og lignende.

#3: Undgå spisebordsstolen og spisebordet

Jeg har endnu ikke set den krop, hvor højden på en spisebordsstol og spisebordet passer optimalt til computerarbejde. Du sidder enten med bøjede albuer og arme hvilende på kanten af bordet, albuerne langt fra kroppen, eller med skuldrene løftet helt op til ørerne.

Har du en kontorstol, så tag den hen til spisebordet og løft den så højt, at du kan hvile dine albuer og sidde afslappet med skuldrene. Tag meget gerne en lav skammel, en stor bog eller lignende og hvil dine fødder på den, så du ikke får klemt af for blodgennemstrømningen i dine knæhaser.

#4: Skift arbejdsplads

Ja, du skal selvfølgelig ikke sige dit job op, men skift i mellem forskellige steder hvor du sidder og, hvis muligt, står op og arbejder.

Som beskrevet ovenfor er spisebordet ikke et særligt godt sted at sidde. Med en bærbar computer får du faktisk nemmest en god tastaturhøjde, når du sidder med den i skødet. Evt. på en pude, der er beregnet til formålet. Så slapper du af i dine skuldre og arme. Så sæt dig i lænestolen eller sofaen, smæk evt. benene op og sæt dig godt tilrette, så du også har god støtte i lænd og ryg, evt. med en ekstra pude.

#5: Kig ud i luften

Når du så sidder med din bærbare i skødet, og slapper godt af i skuldrene, kommer problemet så med din nakke. De fleste skærme vil nu være ud for din mave i stedet for dit ansigt, hvilket jo uvægerligt medfører en rigtig træls stilling for din nakke. Kan du skrive uden at kigge på skærmen, så gør det! Kig hen over skærmen og lidt fra side til side og så ret evt. tastefejl bagefter. Er det helt umuligt for dig ikke at kigge på enten skærm eller tastatur, så hold MANGE mikropauser, hvor du kigger andre steder hen. Din nakke og dit hoved vil takke dig!

#6: Lav øvelser

Ja, den måtte jo komme. Øvelser er selvfølgelig en god måde at få bevægelse ind i din arbejdsdag – også derhjemme. Det kan både være muskelstyrkende øvelser og afspænding. Her vil det være en god ide, at tage udgangspunkt i de muskelgrupper du belaster mest. Der findes et hav af forskellige øvelser. Jeg har linket til nogle af dem, jeg har bedst erfaring med:

Og så er det selvfølgelig en god idé at komme ud at gå en tur eller lave noget havearbejde. Kom ud og bevæg dig og få noget frisk luft.

#7: Skift stilling

Det her råd burde i virkeligheden stå øverst, for det er nok det vigtigste af alle råd.

Det aller, ALLER vigtigste er, at du skifter stilling mange gange i løbet af din arbejdsdag. Det er ikke så vigtigt, hvordan du sidder eller står, bare du ikke er i den samme stilling i for lang tid ad gangen. Så flyt på fødderne, læn dig tilbage, rejs dig op, flyt vægten fra ene til den anden side, ryk dig frem i sædet osv. osv. Bevæg dig og skift stilling – ofte.

Rigtig god fornøjelse med at få bevægelse og variation ind i dine arbejdsstillinger derhjemme.

God arbejdslyst og pas godt på dig selv og dem omkring dig.

Lad vores samarbejde begynde

Kontakt

Ergonomikonsulenten

v/aut. Ergoterapeut Heidi Nytofte
Viby Sjælland
[email protected]
+45 28 93 03 16

Træffetider

Træffes bedst mandag til fredag kl. 9-17. Svarer jeg ikke, så læg en besked og du vil blive kontaktet hurtigst muligt.

Læs også: Privatlivspolitik