Fysisk tungt arbejde: Nedsæt risikoen for smerter

Der er mange individuelle faktorer der spiller ind i forhold til, hvornår du kan opleve smerter ved fysisk tungt arbejde.

Generelt er der dog enighed blandt forskerne om, at en god arbejdsteknik kan forebygge rygbesvær (du kan læse mere om forskningsresultatet i Hvidbog om risikofaktorer knyttet til fysisk tungt arbejde (PDF-fil)).

Det har ikke været muligt for forskerne, at fastsætte en nedre grænse for hvornår en risikofaktor kan medføre muskel- og skeletbesvær (altså smerter i muskler og led, ofte forkortet til MSB).

Dog må konklusionen være, at du skal passe på med:

  • tunge løft
  • foroverbøjede arbejdsstillinger
  • vrid og drej i ryggen
  • arbejde med løftede arme
  • vibrationer.

Generelt er det vigtigt at tænke variation ind i din arbejdsdag, så du ofte skifter arbejdsstilling og veksler mellem forskellige opgaver, husker på de ergonomiske principper, samt udnytter de ressourcer og hjælpemidler du har til rådighed.

Derudover er det vigtigt, at du er i god fysisk form.

Hvidbog om risikofaktorer knyttet til fysisk tungt arbejde (PDF-fil) står der skrevet, at der er bevis for sammenhænge mellem årsagerne:

  • Tunge løft og rygsmerter
  • Foroverbøjet nakke og ondt i nakken
  • Foroverbøjet ryg, vrid og drej i ryggen og ondt i lænderyggen
  • Arbejde med løftede arme og sene-muskellidelser i skulderen
  • Helkropsvibrationer og ondt i ryggen

Det er meget individuelt, hvordan du kan undgå de uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Det kommer an på, hvilket arbejde du skal udføre. Er du:

  • medarbejder på et lager og skal flytte store kasser, vil det primært dreje sig om indretningen af din arbejdsplads og hvilke hjælpemidler du bruger.
  • pædagog i en børnehave eller vuggestue, vil det f.eks. handle om indretningen i din institution, hvordan du kan udnytte børnenes ressourcer og hvilke hjælpemidler du bruger.
  • elektriker, kan det dreje sig om hvordan du planlægger dine arbejdsgange og hvilke hjælpemidler du bruger.
  • taxachauffør, skal du tænke på hvordan dit sæde og rat er indstillet, hvordan din bil stødabsorberer og sørge for at holde pauser.

Er du i tvivl, om:

  • Du eller dine medarbejdere bliver overbelastet i løbet af arbejdsdagen?
  • Hvad du kan gøre for at mindske denne belastning?

kontakt Ergonomikonsulenten og jeg hjælper jer på vej til at få et godt fysisk arbejdsmiljø og raske medarbejdere.

%d bloggers like this: