Hjernepauser er vigtige

Hjernepauser er vigtige at have i løbet af en arbejdsdag på kontoret. Din hjerne har nemlig brug for restitution, fuldstændig som resten af din krop har det, når du lavet noget der er fysisk anstrengende.

Det er nemlig særdeles udmattende for vores hjerner at udføre ganske almindeligt arbejde foran en skærm. Den primære årsag er, at vi konstant ”shifttasker” – altså vores hjerner skifter hele tiden opmærksomhed, når vi arbejder ved skærmen. Der popper notifikationer op fra din mail og kalender, din telefon blinker, bipper eller vibrerer måske, når den vil ”fortælle” dig er der er nye beskeder, der dukker alverdens pop-ups op når du er på internettet osv., osv. Ting vi ofte blot registrerer og lukker for, uden egentlig at læse hvad det er, men din hjerne bliver alligevel sat på arbejde, da den lige skal finde ud af om det nu er noget vigtigt, den skal forholde sig til lige nu, skal det huskes til senere eller skal det ”parkeres”.

Jeg var til en konference i 2021, hvor en af oplægsholderne fortalte, at en undersøgelse havde vist, at en gennemsnitsmedarbejder på et kontor shifttasker for hver 40. sekund. Og når du ofte shifttasker påvirker det faktisk din hjernes IQ mere, end hvis du er påvirket af cannabis…

Og hvad er en god hjernepause så?

Søvn? Meditation? Gå en tur i skoven? Der er heldigvis mange gode muligheder for at holde en god hjernepause. Det der er vigtigt, er, at du skal sørge for, at det ikke kun er din krop, men også dit sind, der får mulighed for restitution. Det vil sige at du skal sørge for at ”booste” det system i kroppen der sørger for restitution.

Kort fortalt har vi nemlig to nervesystemer – et der er vores krops ”speeder” som sørger for, at vi kan yde og præstere og et der er vores krops ”bremse”, som sørger for restitution for vores krop og sind. Sidstnævnte system kaldes også vores parasympatiske nervesystem, og det er det, du kan ”booste” i dine hjernepauser – så du rent faktisk får holdt en god hjernepause.

Brug parasympatiske ”boostere” i dine hjernepauser

 

Jeg vil gerne dele tre effektive metoder med dig til at du får holdt nogle gode hjernepauser. Pauser hvor du fremmer restitutionen af din hjerne, så du virkelig får tanket op på energikontoen, så du kan få noget fra hånden (igen).

Hjernepause nummer 1: Positivt Socialt samvær

Brug dine små, korte pauser sammen med nogen du kan lide. Når vi er sammen med mennesker vi har det godt med, giver du din hjerne god mulighed for restitution. Så find din yndlingskollega, ven/-inde, ægtefælle eller kæreste og tag dig tid til socialt samvær – uden brug af telefoner og andre forstyrrende elementer. Og husk, hvis du er på arbejde og finder en kollega, skal I ikke tale arbejdsrelateret. Det skal være en hjernepause.

Hjernepause nummer 2: Åndedrætsøvelser

Sæt dig et sted i fred og ro, og træk vejret stille og roligt. Sæt en metode på din vejrtrækning, så du fokuserer fuldt på dine ind- og udåndinger. Du kan evt. finde inspiration i disse tre øvelser fra Magasinet Liv.

Når du laver vejrtrækningsøvelser får du både iltet din krops muskler og din hjerne. Ilt er særdeles vigtig for at kunne øge dit energiniveau og din koncentrationsevne. Bare en enkelt øvelse et par minutter om dagen kan gøre en forskel.

Derudover er åndedrætsøvelser også en gavnlig træning af dine lunger, men det er jo blot en positiv sidegevinst.

Hjernepause nummer 3: Motion

At bevæge sig og motionere er mit tredje tip til en god hjernepause. Motion kan både være øvelser, en gåtur eller hård træning i fitnesscentret. Det kan naturligvis også være holdsport, hvor du ovenikøbet kan kombinere denne tredje hjernepause med nummer 1. Bare du laver den form for motion, som du synes er den bedste. Og så kom i gang.

Kontor-Yoga kombinerer alle tre hjernepauser

I 2021 begyndte jeg at undervise i Kontor-Yoga. Kontor-Yoga er kort fortalt øvelser der både har en forebyggende og behandlende effekt på ømme kontor-muskler. Øvelserne kan laves af hvem som helst, når som helst og hvor som helst.

Udover at øvelserne altså er særdeles effektive til at forebygge ømme kontor-muskler, er de også en rigtig effektiv hjernepause, hvor du får kombineret alle ovenstående ”boostere”. Positivt, socialt samvær med dine kollegaer, motion (dog uden at du får sved på panden, eller behøver at klæde om), og åndedrætsøvelser. En fantastisk mulighed for både at gøre noget godt for din krop og dit sind.

Vil du gerne vide mere om, hvordan du kan prøve Kontor-Yoga på din arbejdsplads, er du altid velkommen til at booke en helt uforpligtende telefonsamtale med mig.

Hvis du godt kunne tænke dig at få en “smagsprøve” på hvad Kontor-Yoga er, kan du tilmelde dig til mit online Kontor-Yoga event i uge 41 lige her.

Kontor-Yoga event