Skærmarbejde? Lav øvelser med elastik få min. om dagen

Få minutter om dagen med enkle elastikøvelser har en gavnlig virkning på smerter i nakke og skulder hos kontoransatte.

Ømhed og smerter i skuldre og nakke blandt kontoransatte er et udbredt fænomen og de fleste af oplever det fra tid til anden, men for nogen kan det udvikle sig til konstante smerter.

Mange undersøgelser viser, at målrettet styrketræning mindsker smerter i nakke- og skuldermuskler hos personer, der udfører stillesiddende ensidigt gentaget arbejde, som det at skrive på tastatur og klikke med en mus er.

Det er bare et problem, at det kan være svært at finde tid til at tage i motionscentret efter arbejde. Der skal børnene hentes, der skal laves mad, lille Peter skal til fodbold, der skal vaskes tøj og gøres rent osv. Vi har som regel rigtigt travlt i hverdagen, og det gør det svært at finde tiden og overskuddet til at dyrke motion.

Det behøver bare ikke tage lang tid!

Så lidt som 5-10 minutter om dagen med disse fire enkle elastikøvelser fra Arbejdstilsynet har en gavnlig effekt på smerter i nakke og skulder. Faktisk har det vist sig, at laver du øvelserne bare tre gange om ugen, har de en gavnlig effekt.

Så få indført “pausegymnastik” på arbejdet. Det er godt givet ud på den lange bane. Og tænk selvfølgelig stadig de ergonomiske principper ind i resten af arbejdsdagen.

Du kan kontakte Ergonomikonsulenten, hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du kan forebygge ømme kontormuskler, og have målrettede øvelsesprogrammer.

Lad vores samarbejde begynde

Kontakt

Ergonomikonsulenten

v/aut. Ergoterapeut Heidi Nytofte
Viby Sjælland
[email protected]
+45 28 93 03 16

Træffetider

Træffes bedst mandag til fredag kl. 8.30-16. Svarer jeg ikke, så læg en besked og du vil blive kontaktet hurtigst muligt.

Læs også: Privatlivspolitik