Stå, sid, løft – RIGTIGT

Ergonomi er vigtigt, uanset om du har et stillesiddende eller et fysisk hårdt arbejde. Det er blot et spørgsmål om, hvad du skal være opmærksom på, da begge dele kan være skadeligt for kroppen, hvis du ikke passer på.

Det er vigtigt at stå, sidde og løfte rigtigt, hvis din krop ikke skal lide overlast.

Har du et stillesiddende arbejde, er det rigtigt vigtigt at vide, at du skal huske at bevæge dig. Stillingsskift, forskellige arbejdsopgaver og pauser i løbet af en dag er nødvendige, for at din krop har det godt.

Prøv for eksempel at løfte to flasker med vand. Den ene holder du ud i strakt arm, og den anden arm bevæger du op og ned. Du vil opleve, at det er den strakte arm, der hurtigst bliver udtrættet, for der bliver ikke transporteret nok ilt ud i armen til at give energi. Så husk stillingsskiftene og pauser, hvis du har et stillesiddende arbejde. Kom op at stå og gå.

Det samme gælder selvfølgelig, hvis du har et arbejde, hvor du står meget. Her er det blot vigtigt at komme ned at sidde eller gå en gang i mellem, for at undgå belastning af kroppen.

Arbejder du med mange løft, er det vigtigt at passe på ryggen. Det er de store muskelgrupper i dine lår og balder, der skal arbejde. Undgå vrid, tunge belastninger og gentagelser. Husk på at selvom du sagtens kan løfte 25 kg ergonomisk korrekt, kan din krop godt blive overbelastet, når du har gjort det mange gange. Prøv at gange de 25 kg op med 40 gange. Så har du pludselig løftet et helt ton!

Arbejdstilsynet har lavet et fint diagram, der viser belastningen i farver. Det grønne område er sikkert, i det gule skal du tage forholdsregler og være opmærksom på, om der er andre risikofaktorer, og det røde område er decideret sundhedsskadeligt.

Er du i tvivl, om:

  • Du eller dine medarbejdere bliver overbelastet i løbet af arbejdsdagen?
  • Hvad du kan gøre for at mindske denne belastning?

kontakt Ergonomikonsulenten så vi kan finde frem til hvilke ydelser, der hjælper jer på vej til at få et godt fysisk arbejdsmiljø og raske medarbejdere.

%d bloggers like this: