Ambassadør for bevægelse på arbejdspladsen

Jeg hjælper dig og din virksomhed med at sætte fokus på langt mere bevægelse i arbejdsdagen, så jeres trivsel og produktivitet bliver forbedret.

Din virksomheds vigtigste våben

Det vigtigste våben til at forebygge ømme kontor-muskler er at sørge for, at alle medarbejdere får bevæget sig i løbet af arbejdsdagen. Mangler du inspiration til hvordan I får mere bevægelse i din virksomhed, så læs mere om min Workshop: Ergonomi på arbejdspladsen.

Er I allerede godt på vej med idé’er til mere bevægelse, men har problemer med at få det implementeret og ikke mindst fastholde medarbejderne i det gode arbejde, så læs viedere.

?

Jeres ambassadør sørger for, at I opnår jeres mål

Det sværeste ved at indarbejde mere bevægelse i jeres arbejdsdag er, at jeres vaner skal ændres.

Det kan være en lang og svær proces at komme i mål med – også selvom motivationen er høj.

Den bedste og mest effektive metode, jeg har erfaring med, er at have nogle ambassadører på arbejdspladsen. De sørger for at holde alle til ilden og at igangsætte bevægelse, så I bedst opnår jeres ønsker og mål.

Book en tid til en uforpligtende samtale og hør mere om muligheden for uddannelse af en ambassadør for bevægelse til din virksomhed.

En ambassadør er motivator og igangsætter

Det der skal til, er, at flest muligt kommer i gang med jeres nye tiltag. Det går som regel godt de første par uger efter en Workshop, men så begynder de fleste at falde tilbage i deres gamle vaner og rutiner. For det er besværligt at ændre vaner, og det koster energi.

Det er her en ambassadør kan gøre underværker. En ambassadør bliver uddannet af mig til at være motivator og igangsætter. Ikke nødvendigvis den der står for aktiviteten, men én der kan inspirere og komme med gode idé’er. Alt efter hvor mange medarbejdere I er på arbejdspladsen, kan det være en rigtig god idé at have flere ambassadører.

En hurtig måde at afklare om din virksomhed kan have gavn af at have sin egen ambassadør, er ved at booke tid til en uforpligtende snak om jeres behov for en ambassadør

Uddannelsen foregår lokalt på din virksomhed

Jeg kommer ud til jer, hvor vi sammen gennemgår jeres virksomhed og finder frem til de bedste løsninger, for at I kan få mere bevægelse ind i arbejdsdagen. Har dine medarbejdere ikke allerede deltaget i en af mine Workshops, aftaler vi en dag, hvor jeg kommer ud og giver en fælles undervisning og eventuel praktisk afprøvning, og vigtigst af alt vælges nogle ambassadører til den videre uddannelse.

Hvad får du ud af at have ambassadører på din arbejdsplads?

En ambassadør kan gøre den største forskel for jer. Sørge for at I rent faktisk når jeres målsætninger om fx nedsat sygefravær, øget produktivitet eller noget helt tredje. Det mål I måske har sat jer for at få mest muligt ud af at jeres medarbejdere bevæger sig mere i løbet af arbejdsdagen.

På mange arbejdspladser er der god mulighed for at bevæge sig, men tilbuddet bliver bare ikke altid benyttet.

En lokal ambassadør sørger for at fastholde jeres aftaler og motivere jeres medarbejdere til at fortsætte det gode arbejde. Det er alt for nemt at falde tilbage i sine gamle vaner efter noget tid, fordi at det er nemmere og kræver mindre energi. Hvis I har en ambassadør, er der en tovholder, der sørger for opfølgning, igangsætter initiativer og fastholder jeres aftaler.

Det kan fx være en opsummering til jeres personalemøder, igangsætter eller underviser i øvelser, initiativtager til at igangsætte nye bevægelsestiltag, introducere ”bevægelse på arbejdspladsen” til nye medarbejdere, tovholder på eventuelle langsigtede initiativer der kræver flere tiltag o.lign.

Vil du gerne vide mere om, hvad en ambassadør kan gøre for din virksomhed, så book tid til en uforpligtende samtale og bliv klogere på, om du kan have gavn af at have en uddannet ambassadør for bevægelse.

Hvad kræves af ambassadøren?

En ambassadør er en tovholder, motivator og initiavtager til, at I får bevæget jer på arbejdspladsen og ikke mindst fortsætter med at gøre det.

En typisk god ambassadør skal findes blandt jeres medarbejdere. En der frivilligt har lyst til at engagere sig og interesserer sig for bevægelse. Samtidig skal det være en medarbejder, der tør stå frem og være et forbillede for sine kollegaer. Det kan med fordel være en, der kender sine kollegaer, for at vide hvilke knapper der skal trykkes på for at holde motivationen høj, men det er ikke et krav. Vigtigst er det, at det er en der kan blive ved med at holde sine kollegaer fast i jeres aftaler; særligt i begyndelsen, hvor det hele er lidt mere besværligt, og der kan være modstand til ændre på vanerne.

I starten vil det koste noget tid og ekstra arbejde af jeres ambassadør, som I naturligvis skal tage højde for i forhold til dennes øvrige opgaver. Denne tid er dog hurtigt tjent ind igen, da alle medarbejdere, efterhånden som bevægelse bliver en fast rutine i arbejdsdagen, vil øge sin effektivitet.

Efterhånden som tiltagene bliver fast forankret i alle medarbejdere, vil jeres ambassadør for bevægelse skulle bruge mindre tid på opfølgning, opgaver som fx faste øvelser kan uddelegeres og der vil blive mere tid til øvrige opgaver. Den tid der skal afsættes til jeres ambassadørs opgaver afhænger af jeres målsætning og skal inkluderes i jeres planlægning.

Hvordan foregår uddannelsen?

Uddannelsen foregår lokalt i din virksomhed, og er normalt af en arbejdsdags varighed. Dette kan dog variere alt efter din virksomheds størrelse og antallet af ambassadører.

Undervisningen består af en generel basisviden om bevægelse på arbejdspladsen, hvad der sker med kroppen ved inaktivitet og smerter. Derudover undervises ambassadøren i ændring af vaner, fremme af motivation, samt grundlæggende viden om håndtering af modstand/konflikthåndtering.

Ambassadøren vejledes i, og lærer nogle effektive stræk for kontorkroppen, der kan forebygge smerter og spændingshovedpine, inspireres til aktiviteter, der er lette at implementere, og hvilke ændringer i omgivelserne der kan fremme bevægelse på arbejdspladsen.

Derefter tages der udgangspunkt i jeres muligheder, ønsker og behov. Der udarbejdes en plan for jeres videre arbejde med prioritering, så I får iværksat jeres tiltag i mundrette bidder, der er realistiske at få gennemført.

Vil du gerne vide mere om uddannelsen af ambassadører til din virksomhed og finde ud af om det er mig der skal hjælpe jer, kan du altid booke en afklarende samtale med mig.

Er du i tvivl?

Hvis du er i tvivl om, jeg er den rigtige til at hjælpe dig og din virksomhed til at få mere bevægelse ind i arbejdsdagen, så book en afklarende samtale med mig, hvor vi sammen drøfter jeres udfordringer, og hvad jeg kan hjælpe jer med. 

Tøv ikke med at kontakte mig, hvis du har nogle afklarende spørgsmål