Pomodoro-teknikken

Og hvad den kan betyde for din arbejdsdag…

Pomodoro-teknikken er en metode til at få gjort de ting og lavet de opgaver, som du ikke synes, er særlig spændende, og hvor du let fristes af overspringshandlinger (som jeg personligt er mester i). Den har også et andet virkeligt stort plus, som jeg også vil afsløre for dig i denne artikel.

Metoden, synes jeg, er ikke mindre end genial og virkelig simpel. Den hedder ”Pomodoro-teknikken” – og ja pomodoro er italiensk og betyder tomat, men metoden har altså intet med tomater at gøre, ud over over, at ham der fandt på den efter sigende brugte et minutur/æggeur formet som en tomat.

Metoden går i al sin enkelthed ud på at sørge for, at du kan bevare fokus og koncentration på det, du laver. For at kunne bevare 100% fokus og koncentration har din hjerne brug for pauser.

Så det teknikken går ud på, er, at du skal sætte et ur til at ringe om 25 min, (gerne et minutur der tæller ned, så du kan se, hvor lang tid du har tilbage). I de 25 minutter arbejder du koncentreret med den ENE opgave, du skal have lavet.

Når uret ringer holder du 5 minutters pause.

Så sætter du igen uret til 25 min og arbejder videre med fuld koncentration.

Når du har haft fire perioder af 25 minutter holder du en længere pause på en halv time.

Den teknik, synes jeg, er genial, fordi den sørger for at gøre det trælse/svære/uoverskuelige overkommeligt. Begynder tankerne at flyve og flytte fokus, fra det du er i gang med, så kig på uret og se hvor lang tid der er tilbage – ”Okay, jeg mangler kun 8 minutter, så må jeg holde pause”. Det betyder, at du lige gør dig ekstra umage, og faktisk ofte får mere fra hånden.

Det andet som jeg synes, er et ligeså stort (måske endda større) plus, er, at du får holdt pauser med faste intervaller og dermed brudt dine fastlåste arbejdsstillinger, hvor du lige kan gå en lille tur, lave nogle øvelser, hente en kop kaffe/te/vand, skifte stilling fra siddende til stående eller noget helt femte. Det vigtigste er, at du får bevæget dig, og dermed forebygger de irriterende muskelspændinger i din nakke, skuldre og ryg.

Der findes forskellige Apps med en podorotimer, hvis du gerne vil afprøve det. En hurtig googlesøgning giver flere muligheder. Mange er koblet sammen med forskellige opgavestyringsapps, som fx Trello. Der er også denne helt simple (gratis) udgave med et nedtællingsur fra Pomodorotimer. Og ellers virker et godt gammeldags æggeur eller minuturet på din telefon lige så godt. 

Rigtig god fornøjelse med at få mere bevægelse ind i din arbejdsdag. Er du blevet nysgerrig på at få mere viden om, hvordan du kan få mere bevægelse ind i din arbejdsdag, så hent min guide: “Derfor får du ondt – selvom du sidder ergonomisk korrekt“, hvor jeg, ud over at fortælle dig hvorfor det ikke er nok at sidde rigtigt, giver dig syv genveje til at forebygge smerter og få mere bevægelse ind i din arbejdsdag.

 

 

Lad vores samarbejde begynde

Kontakt

Ergonomikonsulenten

v/aut. Ergoterapeut Heidi Nytofte
Viby Sjælland
[email protected]
+45 28 93 03 16

Træffetider

Træffes bedst mandag til fredag kl. 9-17. Svarer jeg ikke, så læg en besked og du vil blive kontaktet hurtigst muligt.

Læs også: Privatlivspolitik